„Werbőczyt
hazulról
ismerem”[1]
Hubay Miklós
és
a jog
I.
Jogi
vonatkozások Hubay Miklós
életében
1.
Hubay
gyermekkora
Hubay Miklós
nagyszerű példa
e két
tudomány, a jog
és
az irodalom metszéspontjának
illusztrálásához. Műveiben gyakran foglalkozott olyan témákkal,
melyek a jogtudományt is
élénken
foglalkoztatják. E viszony a joggal az ő esetében
nem puszta véletlen,
hanem egy gyermekkoráig visszanyúló kapcsolat, mely Hubay
életében
mindvégig
tudatosan jelen volt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Bíró
fia:
író
című írása, melyben – ahogy ő mondja – „a magam sorsának nyitját is feszegetni
próbálom
ezzel” és megfogalmazza a nagy dilemmát: „Lehetséges
volna, hogy az ítélőtábla-bírák
fiaira vár
egy nagy IGEN
és
NEM, vár
valami a keresztútnál, ahol a hivatásunkat – s a halálunkat is – választjuk?”
Sorstársaként
említi Babits Mihályt
és
Domokos Mátyást (irodalomkritikus, Hubay nevelőapjának unokája) is,
és
beszámol arról,
hogy felmenői közt
és
rokonságában milyen népes
számban képviselteti
magát a bírói
szakma.[2]
A drámaíró
édesapja, Hubay Miklós
váradi
táblabíró
volt, azonban őt fia nem ismerhette meg, mert még
1918-ban, nem sokkal fia születése
után elhunyt. Halálát a nagy háború utáni spanyolnátha okozta.
Édesapja
két
testvére
is fellebbviteli bíró volt, ám mégsem
ők voltak azok a bíró személyiségek,
akik fontos szerepet játszottak a kis Hubay
életében.
A
fontos személy
Hubay nevelőapja volt, akire a drámaíró így emlékezik:
„ám nem a határon
túli
vagy már
föld
alá került Hubayak, hanem nevelőapám, Domokos László szolgált nekem klasszikus példaként
a magyar táblabíró alakjához, puritán
mentalitásához.”
A táblabíró Hubay Miklós
halála
után
kollégája
és
barátja, a szintén
megözvegyült
Domokos László kúriai bíró vette át a Hubay-család családfői
feladatait, „Domokos Laci bácsi tette lehetővé
a
Hubay árváknak, hogy felcseperedjenek”. Az író hálával
és
tisztelettel emlékezik
nevelőapjára, aki jó ember, szigorú és igaz bíró volt,
és
aki büszke volt arra, hogy hosszú pályafutása
során
– bár többször
előfordult,
hogy az ügyész
halált kért
– senkinek a fejére
nem mondott halálos
ítéletet.
Az író másik, nevelőapjáról
őrzött
anekdotikus emléke
a híres
váradi
hársfasorhoz kötődik,
ugyanis – akár havazott, akár
fújt
– Domokos Laci bácsi itt sétált
karöltve
hármasban Plopu bácsival, a román semmítőszéki
bíróval
és
Róz
bácsival, a váradi köz-
és
váltóügyvéddel.
A trianoni döntést
követő,
nacionalista viszálykodástól
hangos világban ők testesítették
meg a nemzetek békés
együttélését
a gyermek Hubay szemében.[3]
Hubayra kétségtelenül
hatottak a családban keringő
legendás
történetek,
melyek egyike volt például
édesapja
egyik híres-hírhedt pere, melyben 1911-ben felmentette az Áchim-gyilkosság
két
vádlottját, a Bajcsy-fiúkat.[4]
Az ítélet
nagy port kavart akkoriban, sokan igazságtalannak tartották (valóban
annak mondható:
az akkor már országgyűlési
képviselő
Áchim
élénk
politikai vitában állt Bajcsy Endrével
és
Gáborral,
egy vitájuk azonban tettlegességig
fajult
és
Áchimot saját lakásában két
pisztolylövéssel
megsebesítették,
sebeibe később
belehalt; a váradi bíróság
jogos védelemnek
minősítette a lövéseket
és
felmentette a fiúkat),
de még
többen
helyeselték
(Áchim a paraszti réteget
képviselte
szemben az úri
réteghez
tartozó Bajcsykkal, így volt egyfajta társadalmi nyomás a felmentő ítéletért
ez utóbbi
társadalmi réteg
részéről).[5]
Miután
Gyula nagybátyja igen kritikus tolmácsolásában tudomást szerzett erről az
ügyről, az ifjú drámaírót
mélyen
megérintette,
ahogyan ő írja: „Tragédiák
láttán, olvastán
érzem
azt a gyomorszorítást, amit először
akkor
éreztem.
A tragédia
mindig családi
ügy. S a világ: kelepce.
Én
is benne voltam.”[6]
Amellett, hogy ekkor
érezte
életében
először
a tragédia
okozta gyötrődést,
más szempontból
is fontos ez az ügy: ez ihlette az István napja című drámát, melyet már
Bajcsy-Zsilinszky Endre mondhatni hősi halála
után
írt meg,
és
amelyben elképzeli
apja
és
a felmentett Bajcsy egy utólagos
beszélgetését.
Egy másik legendás történet,
ifjabb Bary Józsefé
szintén
megjelenik az egyik Hubay-drámában, az Idézés,
ítélet
címűben.[7]
Idősebb Bary József
váradi
törvényszéki
elnök
volt (ő vezette a nyomozást a tiszaeszlári perben), alakja nagy tiszteletnek
örvendett
a korabeli Váradon. Fia azonban egészen
más utat választott, mégpedig
apja társadalmi státusával
összeférhetetlent:
vöröskatonának
állt.
Éppen
úgy, mint László,
az Idézés,
ítélet
öreg
bírójának
a fia, aki bár
a műben
nem jelenik meg – lévén,
hogy a történet
szerint Oroszországban harcolt
és
sosem tért
haza – az egész
történet
az ő alakja körül
forog. Lászlót
hősi halottnak mondják, ám a konzervatív családban nagy kavarodást okoz, mikor
szobájában rálelnek a titkon őrizgetett kommunista könyveire.
A
családi
történeteken
kívül a jogászcsalád más módon
is hatással volt Hubay gyermekkorára, mégpedig
az olvasmányai tekintetében.
Arra a kérdésre,
hogy egy kisgyermek miért
olvas olyan jogi szakkönyveket,
mint amilyen például
a Felső Bíróságaink
Elvi Határozatai vagy a Büntetőjog
és
Eljárás,
a válasz
igen prózai:
a Hubay-család nehéz
időszakát
élve
(a drámaíró édesapja halála
után,
édesanyja
újraházasodása
előtt)
kénytelen
volt eladni az
értékesebb
könyveket,
az Egyetemes Regénytár
sorozatáról
pedig mindössze
annyira emlékezik
az író,
hogy annak köteteit
nővére
a kórházban
szétosztogatta
a háborúban megsebesült katonák között.
Még
érdekesebb
a kisgyermek esete, ha az ezen – többek
között
–
jogi könyveken
való felcseperedés
segítségével
–
vagy
éppen
ennek ellenére
– történetesen
a XX. század egyik legnagyobb magyar drámaírójává
válik.
2.
Szerzői Jogvédő
Hivatal (Artisjus)
Hubay joghoz való közelségét
és
azt, hogy a joggal való kapcsolata nem rekedt meg gyermekkorában, mi sem
bizonyíthatná jobban annál, hogy pályafutása végén
az „ars
boni et aequi”
ilyen hangsúlyos formában tért
vissza az
életébe:
élete
utolsó negyedében
a Szerzői Jogvédő
Hivatal (mai nevén
Artisjus) nevében
rendszeresen képviselte
a magyar drámaírókat
a CISAC (Confédération
Internationale des Sociétés
d'Auteurs et Compositeurs)
közgyűlésein.[8]
Szerzői jogvédelemmel
kapcsolatos munkásságához tartozik az is, hogy actio popularist, vagyis
egy, az alkotmánybírósághoz
bárki által benyújtható keresetet kezdeményezett
annak apropóján,
hogy egy jogszabály a hazai szerzők „alkalmazói”
által kifizetett honoráriumára
aránytalanul
nagy adóterhet
rótt
ki a külföldi
szerzőkéhez
képest.[9]
Hubay ebben a magyar kultúra kiirtásának szándékát
vélte
felfedezni, ezért
különösen
fontosnak tartotta ezt az ügyet.[10]
I.
Jogi
vonatkozások Hubay Miklós
műveiben
3.
Áldozat vagy
bűnös?
Ha
a világot a büntetőjog-tudomány szemével
nézzük,
általában világosan elkülönül,
hogy ki ártatlan
és
ki bűnös.
Ez a büntető törvénykönyv
tényállásainak
vizsgálatával
–
egyszerűbb-bonyolultabb módon
– általában megállapítható.
Ennek a megkülönböztetésnek
akár fizikai jeleit is láthatjuk, amikor a büntetőeljárás
során
a tárgyalóteremben
világosan ki van jelölve
a vádlott helye, akit olykor – ilyenkor még
látványosabb az adott ember „bűnös
volta” – bilincsben vezetnek be a terembe a rend őrei. Tehát elmondható,
hogy a jogtudomány számára egyértelmű,
hogy ha valaki bűncselekmény
elkövetője,
akkor bűnös
és
ennek következménye
is lesz, mégpedig
ellene valamilyen büntetés
vagy más hátrány kiszabása (kivéve
persze, ha az elkövető
esetében
nem áll fenn valamilyen büntethetőséget
kizáró körülmény).
Ennek fényében
érdekes
megnézni,
hogy mit gondol a bűnösség-ártatlanság
fogalompárjáról
Hubay. Ő úgy véli,
hogy „az ember akkor válik igazi drámaíróvá,
ha a bűnös
vagy nem bűnös
kérdésén
túl tudja tenni magát.”[11]
Szerinte a drámaírónak
át kell
élnie
az
összes
szereplőjét,
nem állíthat pellengérre
egy drámai szereplőt
és
hirdethet ítéletet
felette, hanem részvétet
kell keltenie iránta. Hubay erre rávetíti az emberiség
egészét,
úgy véli,
minden ember – függetlenül
attól,
hogy a társadalom szemében
éppen
bűnösnek
van-e címkézve
vagy sem – részvétre
érdemes,
hiszen végesek
vagyunk, halálunk elkerülhetetlen, e szempontból
pedig megalázottak vagyunk,
és
mint ilyenek egyfajta sorsközösséget
alkotunk, mindnyájan bűnösök
és
ártatlanok is vagyunk egyszerre.
Madách
Az
ember tragédiájának
londoni színében
találkozunk az elítélttel,
akit akasztásra visznek. Az elítélt
egy Lovel nevű gyártulajdonosnak dolgozott, ám a sok belélegzett
óntól
kórházba
került, ez idő alatt felesége
elhagyta Lovel fiáért, munkájából
pedig elbocsátották,
és
amikor ezért
dühödten
számon kérte
Lovel fiát, az pofonnal válaszolt, amit Lovel fiának leszúrása követett.
Hubay ezt az epizódot
hozza fel azt demonstrálandó,
hogy az állami igazságszolgáltatás
mennyire felszínesen
ítél,
figyelmen kívül hagyja a társadalmi igazságtalanságot, mintegy azt mondva, hogy
ha mélyebben
megvizsgáljuk azokat, akiket igazságszolgáltatásunk
bűnösnek
mond, megérthetjük,
hogy ők
is
áldozatok, az áldozatok pedig sokszor lehetnek valójában
bűnösök.[12]
Az áldozat
és
a bűnös
közti
éles
határ
nála elmosódik.
Hubay ezt mind az erkölcsi,
mind a jogi
értelemben
vett bűnösségre
érti,
nem tagadva a bűn, a bűnösség
fennállását,
de részvéttel
és
nem ítélkezéssel
viszonyulva a bűnöshöz.
Ezt példázza
a
Túszszedőkben
is, melyben a főhős testvérpár,
Oresztész
és
Elektra nem kisebb bűncselekményt
követnek
el, mint az anyagyilkosságot (anyjuk korábban meggyilkolta férjét,
Agamemnónt).
A dráma
nyitójelenetében
egy város
romos főterét
láthatjuk,
melyen a testvérpár
anyjának, Klütaimnésztrának
a maradványai
égnek
egy máglyán, a tér
közepén
pedig az „érinthetetlenek”, Oresztész
és
Elektra fekszenek rongyosan, koszosan, szánalomraméltóan,
miközben
a város
népe
a helyszínt körbe
véve
közelről
figyeli a testvéreket,
átkozva, megvetve, emberszámba nem véve
őket. Valahol a távolban
épp
a tárgyalásuk zajlik, most ítélkeznek
felettük.
A dráma
előrehaladtával
kiderül, hogy ők képviselik
a lázadó,
álmodozó fiatalságot a felnőttek elnyomó,
kegyetlen, erkölcstelen
világával szemben. Túszokat ejtenek, hogy szabadságukat még
egy kevéske
ideig meg tudják tartani, de Menelaosz már
körülvette
a várukat. Az egyik túszt, a szép
Helénát,
Menelaosz feleségét
meg is
ölik,
és
még
ennek ellenére
is eléri
a drámaíró,
hogy az olvasó részvéttel
legyen a testvérek
iránt, akiket a társadalom, az igazságszolgáltatás
elítél,
gyilkosnak címkéz,
Menelaosz pedig, aki jóllehet
mind a társadalom, mind az igazságszolgáltatás
támogatását
élvezi,
igen negatív hős
e drámában.
A
műben Oresztész
a jövőről
álmodozva így szól:
„ha mi királyok leszünk… ígérjük
most meg, hogy el fogjuk törölni
a halálbüntetést.
Jó?...
Mert ha még
egy anyagyilkos is ilyen tisztának
érezheti
magát, mint
én…
Milyen ártatlan lehet az, aki csak egy tyúkot, bárányt vagy lovat lop?”[13]
E sorokból
is kitűnik Hubay humanista szemlélete,
amely nem az elkövetőt,
hanem elsősorban az embert látja a bűnösben.
4.
A büntetés
A
büntetés
a büntetőjog legfontosabb eleme, a jog „ultima
ratioja”,
segítségével
érhető
el a jogkövető
magatartás
kikényszerítése
azokban az esetekben, amikor más jogintézmény
már nem képes
elérni
e célt.
Hatályos büntető törvénykönyvünk
szerint „a büntetés
célja
a társadalom védelme
érdekében
annak megelőzése,
hogy akár az elkövető,
akár más bűncselekményt
kövessen
el”.[14]
Hubay előző pontban tárgyalt, a bűnösségről
alkotott felfogásából
következik
a büntetésről
alkotott felfogása. Azt írja, „az ítélkezés
a maga nem teljesen kielégítő
módszereivel
éppúgy
hozzátartozik az emberi létezés
nyomorúságához, mint az, hogy Ádám első két
fia közül
az egyik gyilkos volt, a másik áldozat.”
[15]
Ugyanitt írja később,
hogy az „Áldozat” – fikció,
nem létezik.
Ez alatt – véleményem
szerint – azt
érti,
hogy különböző
mértékben
mindnyájan áldozatok vagyunk – természetesen
nem jogi
értelemben
– földi
életünk
során valamilyen okból,
ezért
nincs
értelme
egyes embereket külön
felcímkézni
az „áldozat” kifejezéssel,
fikcióval.
És
épp
így mindnyájan bűnösök
vagyunk – ismét
csak nem jogi
értelemben
–, ezért
ugyanúgy
értelmetlen
bűnösnek
bélyegezni
egyes embereket, minthogy már „Ádám első két
fia közül
is az egyik gyilkos volt”. Ha viszont nincsen bűnös,
úgy felesleges a büntetés
is, ugyanakkor „az ítélkezés
a maga nem teljesen kielégítő
módszereivel
éppúgy
hozzátartozik az emberi létezés
nyomorúságához”. Sokatmondó tény,
hogy – a váradi utcákon kísért
rabok láttán,
attól
rettegve, hogy őket apja ítélte
el
–
a drámaíró már gyermekkorában megfogalmazta magában azt az
érdekes
gondolatot, hogy a bíró akkor tud igazán igazságos lenni, amikor felment valakit.[16]
5.
Háború és
diktatúra
Ha
egy drámát történelmi
időben kívánt elhelyezni, Hubay előszeretettel választotta ennek helyszínéül a német
megszállás korabeli Magyarországot. Ennek oka – amellett, hogy e korszak rövidsége
ellenére
önmagában
is igen nagy jelentőségű
a magyar történelemben
– talán az lehetett, hogy így lehetősége
nyílt a diktatúra jelentette mindennapos – az ő idejében
nagyon is kézzelfogható
–
nehézségek
hazai bemutatására
anélkül,
hogy a kommunista párt kíméletlen
cenzúrája rögtön
lecsapott volna rá.
E
korszakban játszódik
például
a Magnificat avagy a hősiesség
iskolája
és
a C’est
la guerre
is, jóllehet
Hubaynak német
megszállásról
nem lehet első kézből
tapasztalata, lévén
a nagy világégés
legnehezebb
évei
alatt, 1942-től Genfben tartózkodott
és
csak 1949-ben tért
haza.
A
háborús
idők
közjogi
szempontból
is különlegesek,
hiszen ilyenkor a rendestől eltérő
szabályok lépnek
életbe,
különösen
az alkotmányt tekintve, mely a háborúban a létfontosságú
szervezési
feladatok gyorsabb, hatékonyabb
ellátása
érdekében
felhatalmazza a kormányt arra, hogy eljárjon olyan tárgykörökben
is, melyekben rendes körülmények
között
nem lenne hatalma,
és
arra is, hogy ha szükséges,
akár az emberi jogokat is korlátozza (lásd Magyarország Alaptörvénye,
Különleges
jogrend). E rendkívül nagy hatalommal azonban a kormányok, különösen
az olyan kormányok, mint amilyen Szálasié
volt, hajlamosak visszaélni.
Ezt Hubay remekül illusztrálja a C’est
la guerre-ben.
A történetben
egy fiatal pár próbálja
bérlakásában
rejtegetni a szökevényt,
akiről nem tudjuk, pontosan mi miatt menekül a hatóságok
elől. A házba három katonatiszt
érkezik,
először
úgy tűnik, csak a férjet
szeretnék
elvinni sorkatonának – ez a háború idején
bevett alapjog-korlátozásnak tekinthető, mely még
nem ütközik
törvénybe.
Azonban csakhamar kiderül, hogy a férj
elszállítása csak ürügy volt arra, hogy az akciót
szervező egyik katona megkaparinthassa a fiatal feleséget
–
ez már
a visszaélés
a végrehajtó
hatalom részéről,
igaz, nem a felsőbb szinteken, hanem a legalsókon,
ám ez is a jog uralmának háború okán történő
korlátozására vezethető vissza. Ám a Szálasi-kormány ismeretében
beláthatjuk,
hogy az ilyenhez hasonló esetek nem voltak egyediek ekkoriban
és
azt is, hogy a hasonló esetek után valószínűleg
a katonákat sem
érte
különösebb
szankció a fentebbi szintekről.
A
Magnificat avagy a hősiesség
iskolája
még
jobb képet
fest e korszak jogtalanságairól.
Egyrészt
Ilona férjének
példáján
láthatjuk, hogy a politika milyen brutálisan beszivárgott a jogrendszerbe
és
általa az emberek
életébe:
Jánost azért
ítélték
halálra, mert fegyverekhez segítette az ellenállókat,
tehát szembeszegült az
éppen
hatályos,
ámbár igazságtalan joggal, ezért
bűnhődnie kellett. Az
érem
másik
oldalán volt Attila
és
Ottília,
az idős házaspár, a pozitív, az
éppen
hatályos
jog szerint „helyesen” cselekvő emberek. Besúgók
voltak, de csak a látszat szintjén:
munkájukkal igyekeztek félrevezetni
a hatóságokat
szeretteik védelme
érdekében.
Hubay e korszakról
írt művei, különösen
a
Magnificat
elgondolkodtatnak azon, hogy vajon az ilyen esetekben, amikor a törvény
és
az igazságosság
(a mai modern demokratikus államokban megszokott helyzettel ellentétben)
egymással szemben állnak, vajon mi alapján helyes eljárnia egy embernek. Hubay
feltehetően erre azt válaszolná, hogy az igazságosságra
kell hallgatni, mert az erkölcs
a törvénynél
magasabb
értéket
képvisel.
Ugyanez a kérdés
azonban bonyolultabb, ha például
egy, a törvényekhez
kötöttebben
viszonyuló ember, a bíró (pl. aki János
ügyében
ítélkezett)
kényszerül
választani e két
súlyos elv közül.
Gustav Radbruch, a harmadik
birodalom rémuralmát
megélt
német
jogfilozófus
is ezen töprengett,
és lényegében
a Hubayéhoz
hasonló eredményre
jutott: természetjogi
felfogása szerint az írott jogon túl létezik
az ún. természetjog
is, azaz a természetből
fakadó,
az emberek róla
alkotott véleményétől
függetlenül létező
jog, mely akkor is
érvényesül,
akkor is megilleti az embereket, ha az írott jog, a pozitív jog
éppen
„törvényes
jogtalanság” vagyis igazságtalan. Szerinte, ha az igazságtalanság
eléri
a tűrhetetlen
mértéket
–
mint ahogy az a nyilas diktatúra idején
Magyarországon is megvalósult,
és
ahogy azt a
Magnificatban
is látjuk – a törvényt
nem kell betartani, mert elveszítette jogi jellegét
és
ilyenkor a természetjogot
lehet alkalmazni.[17]
Ez persze csak a kérdés
jogdogmatikai részét
válaszolja meg –
ha a
Magnificatban
János
a halálbüntetése
ellen a Radbruchéhoz
hasonló elvre hivatkozott volna a fellebbviteli bíróság
előtt,
helyzetén
az feltehetően, az adott történelmi
körülmények
között,
sajnálatos
módon
mit sem változtatott volna.
6.
A privát
szféra
védelme
A
Párkák, avagy Isten füle mindent lát
a
múlt században, egy junta-uralom alatt álló latin-amerikai diktatúrában
játszódik,
központi
témája
az emberek állam általi megfigyelése,
lehallgatása. Helyszíni
és időbeli
távolsága ellenére
ez a dráma jelen korunkban – Edward Snowden, a Cambridge Analytica
és
a high-tech kínai kommunista diktatúra
évtizedeiben
– nem is lehetne aktuálisabb. Hubay zseniális hasonlata – az, hogy párkának
nevezi azokat az embereket, akik képesek
bármit megtudni a többi
ember magánéletéről
és
ennek köszönhetően
képesek
beleavatkozni is az illetők
életébe
– már 1984-ben (érdekes,
hogy
épp
ebben az
évben
született meg ez a darab) szellemesen
és lényegre
törően
leírja
a jelenség
lényegét:
az információ – hatalom.
A
mű főszereplője egy fiatal lány, Agáta, aki cselédként
dolgozik. Az első jelenetben egy börtönben
találjuk magunkat,
és
azt látjuk, hogy egy apáca (aki a műben a karhatalom megtestesítője)
verbálisan
és
fizikailag bántalmazza a lányt, mert lopással gyanúsítja. A lány sír, tiltakozik,
és
végső
elkeseredésében
összetör
egy ablaküveget
és
lenyeli a szilánkokat. Ekkor a semmiből váratlanul feltűnik egy orvoscsapat,
és
elviszi a lányt. Mint később
kiderül, az orvosok nem véletlenül
érkeztek
a helyszínre:
Tilda
és
Laura, a két
„párka”,
vagyis állami „titkosügynök”
riasztotta őket, mert feltűnt nekik Agáta kiváló megfigyelőképessége.
Agátát is beszervezik maguk közé,
a három párka feladata különböző
emberek, különösen
egy, az elnyomó rendszer ellen aktívan
tevékenykedő
szabadságmozgalmi katolikus pap, Renato megfigyelése.
A lehallgatás
során
megtalálják a pap gyenge pontját:
éjszakánként
gyötrik
őt a nőtlenségi
fogadalom következményei.
Ezt kihasználva Tilda lelki beszélgetés
ürügyén
egyik este elmegy meglátogatni a papot abban a reményben,
hogy valamilyen fontos információt
szedhet ki belőle. A titkosszolgálatnál még
ezen a napon eldöntik,
hogy a közelgő
nagy egyházi ünnep után „beviszik” a papot, erről Agáta is tudomást szerez. Az
ünnep napjának reggelén
ezért
gyónásra
jelentkezik a papnál, akit ott helyben egy revolverrel megöl
– ezt azért
teszi, mert megszerette a papot, nem akarja, hogy bevigyék
őt
és
kínhalált
kelljen halnia, a revolverrel mondhatni aktív eutanáziát hajt végre
Renatón.
Agátát ezután elfogják, visszakerül a börtönbe
az apácához, ezúttal viszont már nem mentik ki őt a párkák: szimbolikusan fekete
bőrpárnás okuláré
van a szemükön.
A
Párkák
előszavában
Hubay így ír: „Régóta
izgat, mint egyszerre vígjátéki
és
tragikus téma,
az emberi személyiség
kiszolgáltatottságának szinte valószínűtlen
növekedési
lehetősége,
amit a technika fejlődése
biztosít a vele visszaélőknek.
(Nem csak a drámaírót
izgatja ez, hanem az ENSZ-et meg az UNESCO-t is, konferenciákra, szociológiai
tanulmányokra, proklamációkra).”[18]
És
hozzátehetjük –
a jogászokat
is. Az embert a technika fejlődése
miatti kiszolgáltatottságától,
amiről Hubay is beszél,
a személyiségi
jogok védik.
A személyiségi
jogokat tartalmazza az ENSZ alapokmány 12. cikke, az Emberi Jogok Európai
Egyezményének
8. cikke, az Alaptörvény
VI. cikke
és
a Polgári Törvénykönyv.
Ez utóbbi
tilalmazza a személyes
szabadság, a magánélet,
a magánlakás megsértését,
valamint leszögezi,
hogy képmás
vagy hangfelvétel
elkészítéséhez
és
felhasználásához az
érintett
személy
hozzájárulása szükséges.[19]
Ez tehát a minket jogi szempontból
védelmező
hatályos magyar szabályozás.
A drámából
egyértelműen
kiviláglik, hogy miért
veszélyes
az, ha az állam (vagy bárki más, aki megfelelő hatalommal rendelkezik)
lehallgatja, megfigyeli az emberek
életét,
nem tartja tiszteletben az egyének
magánszféráját
és
visszaél
az így begyűjtött
adatokkal. A személyiségi
jogokat sértő
cselekmények
nélkül
a párkák nem tudtak volna ilyen könnyen
beavatkozni Renato atya
életébe.
Ugyanakkor a fejlett technológia
arra is lehetőséget
biztosított, hogy megmentsék
Agáta
életét
– ez a dolog pozitív oldala, erről se feledkezzünk meg. Napjaink jogalkotói
kihívása: el tudja-e találni a törvényhozó
azt a pontot a személyiségi
jogok szabályozásában, amely
éppen
annyi betekintést
enged az emberek magánéletébe,
amely lehetővé
teszi, hogy a megfigyelő technológia
az egyének
és
a társadalom javát (például
bűnmegelőzés)
előmozdítsa,
miközben
megakadályozza azt, hogy az információt
megszerző hatalom visszaéljen
rendkívül nagy tudásával? Ezt a problémát
már Hubay is
érzékelte,
és
a személyiségi
jogok védelme
mellett foglalt állást.
7.
Konklúzió
Dr. Mariskát, a Pázmány nagy pénzügytan
professzorát – akit többek
közt
Hubay tett halhatatlanná – az anekdota szerint túlélte
híres
vizsgakérdése:
„Jelölt
úr,
nézzen
ki az ablakon,
és
mondja meg mit lát”. Erre rendszerint jött
is az elvárt
válasz:
„Adóalanyokat
látok, méltóságos
uram
és
adótárgyakat”.
Ám egy alkalommal szokatlan dolog történt.
A jelölt,
miután megkapta a legendás kérdést
és
kinézett
az ablakon, az egyik padon meglátta az Adyt olvasó Móricz
Zsigmondot. Ez arra késztette,
hogy elgondolkodjon: mondja azt a választ, amit a professzor hallani akar (ti. „adóalanyokat
és
adótárgyakat”)?
De ehhez arra kellene vetemednie, hogy „leadóalanyozza”
az általa is oly nagyra becsült
írót
és
mindazt, amit ő képvisel.
Hosszas csend után a jelölt
így válaszolt: „Nyugat csapatának keleti zászlóját
látom,
méltóságos
uraim!”
Majd sietve elhagyta a helyet, még
mielőtt kirúghatták volna.[20]
Bár a jog
és
az irodalom gyakran ugyanazzal a témával
foglalkozik, ugyanazt a tárgyat vizsgálja, a jog az irodalomhoz képest
mindig profánabban, kevésbé
humánusan láttatja a vizsgált
tárgyat.
Így a konklúzió talán az lehet egy ilyen dolgozat végén,
hogy bár a jognak megvannak a maga válaszai az egyes társadalmi kérdésekre,
azért
mindig jó,
ha szem előtt tartjuk a szépirodalom
véleményét
is – innen kaphatunk visszacsatolást arról,
hogy hogyan hat az emberre, az erkölcsére,
a lelkiismeretére
a jog. Ily módon
talán elkerülhetjük azt, hogy a jog embertelenné
váljon
és
azt, hogy az emberek a jog alanyaiból
a jog tárgyaivá váljanak.
Pete Miklós
[1]
Hubay Miklós:
Törtaranykor,
Trikolor, 1999., 272. o.
[2]
Bíró
fia
író,
Holmi 2006. szeptember
http://epa.oszk.hu/01000/01050/00033/pdf/holmi_18_2006_09_1158-1162.pdf,
letöltés:
2021. 03. 14.
[3]
Új Írás, 18.
évfolyam,
1. szám, 1978.01.01., 124. o.
https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/UjIras_1978_1/?pg=133&layout=s&query=Hubay,
letöltés:
2021. 03. 15.
[4]
Új Írás, 18.
évfolyam,
1. szám, 1978.01.01., 125. o.
https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/UjIras_1978_1/?pg=134&layout=s&query=Hubay,
letöltés:
2021. 03. 15.
[5] História, 1987-056
https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/historia/87-056/ch27.html, letöltés: 2021. 03. 15.
Kupán Árpád: Áchim L. András parasztvezér alakja a múlt század eleji nagyváradi sajtóban
https://epa.oszk.hu/00100/00181/00014/23.htm,
letöltés:
2021. 03. 15.
[6]
Új Írás, 18.
évfolyam,
1. szám, 1978.01.01., 125. o.
https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/UjIras_1978_1/?pg=134&layout=s&query=Hubay,
letöltés:
2021. 03. 15.
[7] Új Írás, 18. évfolyam, 1. szám, 1978.01.01., 123. o.
https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/UjIras_1978_1/?pg=132&layout=s&query=Hubay,
letöltés:
2021. 03. 15.
[8] Vilcsek Béla: Hubay Miklós drámaírói életműve, in: Hubay Miklós emlékkonferencia, Magyar Művészeti Akadémia, 2013, 14. o.
https://www.mma.hu/documents/10180/125685/hubay02.pdf/ceef2984-8749-4963-ac04-82d89c0d955d,
letöltés:
2021. 04. 13.
[9]
Megjegyzés:
hitelesebb lenne részemről
itt hivatkozni
és
bemutatni a Hubay által vitatott törvényt,
azonban sajnálatos
módon
az író leírása jogi szempontból
nem elég
pontos ahhoz, hogy ezt a törvényt
be lehessen azonosítani.
[10]
Hubay Miklós:
Törtaranykor,
Trikolor, 1999., 330. o.
[11]
Hubay Miklós:
Törtaranykor,
Trikolor, 1999., 302. o. (Orbán Károly interjúja)
[12]
Uo.
[13]
Hubay Miklós:
Túszszedők. In: Uő.
Világvégjátékok,
Magvető, 1984, 34. o.
[14]
2012.
évi
C. törvény
a Büntető Törvénykönyvről,
79. §
[15]
Hubay Miklós:
Törtaranykor,
Trikolor, 1999., 304. o. (Orbán Károly interjúja)
[16]
Uo.
[17]
Szabó Miklós
(szerk.): Fejezetek a jogbölcseleti
gondolkodás
történetéből,
Bíbor Kiadó,
2004, 145. o.
[18]
Hubay Miklós:
Világvégjátékok,
Magvető, 1984, 225. o.
[19]
PTK 2:42 § (1)
és
PTK 2:48 §
[20]
Hubay Miklós:
Törtaranykor,
Trikolor, 1999, 328. o.