Kántor Péter
Régi
tüzek lüktető parazsa, avagy talán lakható mégis
ez a világ?
Hubay Miklós
Tüzet viszek című drámájáról
Vannak olyan művészeti
alkotások, melyekre az utókor
ráragaszt
egy jelzőt: egyetlen képhez,
hangulathoz vagy személyhez
köti
csupán, ám ha a figyelmes szemlélő
közelebbről
megnézi,
és
lefújja róla
az előítéletek
porát,
láthatja,
hogy a mű messze túlmutat a ráragadt minősítéseken.
Ilyen alkotás Hubay Miklós
Tüzet viszek című drámája, melyet az utókor
leginkább „Soós
Imre-darab”-ként
ismer,
és
úgy könyveli
el, mint a legendás színész
élettragédiájának
művészi
lenyomatát. Ám
ha
újraolvassuk a művet,
láthatjuk,
hogy az nem csupán kultúrtörténeti
szempontból
izgalmas, hiszen olyan, ma is friss kérdések
feszülnek benne, mint a művészsors
problémái,
a szerelem definíció képlékenysége,
az
öngyilkosság
és
önpusztítás
tragédiái,
a nagyvárosi elidegenedés
vagy a kitörés
lehetőségei.
Hubay darabját 1970 áprilisában mutatta be a kaposvári Csiky Gergely Színház,
Laczkó Mihály rendezésében,
Csikos Gáborral,
Tímár
Évával,
Koltai Róberttel
és
Nagy Annával a főbb szerepekben[1].
A szerző visszaemlékezése
szerint „a darabot, kaposvári bemutatóján,
a közönség
jól
fogadta. Minden eddigi darabom közt
talán a legjobban. A kritikusok többsége:
kevésbé
jól”.[2]
Már ekkor is megtörtént
a Soós
Imre-történetre
„szűkítés”,
mellyel kapcsolatban az 1971-es szerzői
előszó
elsőként
azt jegyzi le, hogy a darabnak a színész
konkrét
tragédiájához
nincs köze,
hiszen „a színpadomon az
én
képzeletem
szülöttei
mozognak,
és
nem másoltam őket
élő
vagy holt alakokról”.
[3]
A hatást csupán annyiban ismeri el, hogy azokra az
élet
és
a történelem
által felvetett „nagy” kérdésekre
keresi a választ, melyeket legélesebben
éppen
a Soós
Imre-eset vetett fel. A talány izgatta leginkább alkotói
fantáziáját:
a Széchenyi
István-i, a Teleki László-i,
a József
Attila-
és
persze a Soós
Imre-féle
„feladvány”: „találjátok ki, mi vitt engem ide!”. Motivációként
nevezi meg azt is, hogy a tragédia
„a mélyről
jött
tehetség
feltűnése
és
ellobbanása” és az emlékektől
terhes, nagyvárosi
látszatkultúra
mögött
is a győzelemről szóljon,
a szerelem győzelmét
mutassa be. A papagájrikácsoláson,
azaz az
értetlen
és
szenzációhajhász
környezeten
túllendülő
érzelem
és
a minden józansággal
szembemenő összetartozás győzelmét.
„Tűzben, halálban – de győzelmet. Kétségbeesésből
született győzelmet – de
győzelmet.”[4]
A darab persze – az alkotói
szándék
ismerete ellenére
is – befogadható „csupán”
a legendás
színész
tragédiájáról
szóló
mementóként,
és
beilleszthető abba a sorba, melyben József
Attiláról,
Juhász Gyuláról,
Somlayról,
Latinovitsról,
Domján
Editről
vagy Szécsi
Pálról
emlékezik
meg a szerző,
és
amelyben az
öngyilkosság
kérdésköre
is erőteljesen jelen van. Ezen művek arra a legendára
építenek,
melyet az ismertségen
túl
a halál
önkezű
irányításának misztikuma is fokoz,
és
amely ráerősít az Ady-féle
„magyar Messiás”-definícióra:
„Sósabbak
itt a könnyek
/ S a fájdalmak is mások. / Ezerszer Messiások/ A magyar Messiások./ Ezerszer is
meghalnak / S üdve nincs a keresztnek, / Mert semmit se tehettek / Óh, semmit se
tehettek.”[5]
A Hubay-darab is beírta magát a „magyar Messiás”-művek klasszikusai közé,
de a jelenkor olvasójának
komplexebb kérdéseket
is feltesz főszereplőjének
legendájánál.
Az Illés
szekerén
eltűnő, „tüzes, gyors szívű” művészeket
idézi
a cím
is, mely egy népdalból
való,
és
egy gyermekjáték
szövege:
„Tüzet viszek, ne lássátok, / Ha látjátok, se mondjátok.”[6]
A tűzvarázs emlékét
felidéző,
a hallgatás parancsát is tartalmazó szövegen
maga a szerző is elgondolkodik az előszóban,
rámutatva, hogy a lopva vitt tűzből békés
családi
tűzhely
éppúgy
lehet, mint
égő
város,
égő
emberekkel. A tűz metafora egyszerre a pusztulásnak, a múlt felégetésének
és
az újrakezdés
lehetőségének
a jelképe,
mely a népdallal
együtt a művészsors
kétarcúságát:
a rejtőzés
és
a teljes
önfeltárás
totális kontrasztját is mutatja. A főszereplő Máté
mondja: „…én is viszem a tüzet a nyakamban, azzal futok
én
is,
és
azt már nem tudom soha, de soha lerázni magamról…”[7],
vagyis a kiválasztottság, a megjelöltség
tüze egyszerre felelősség
és
tragikus teher is. A cím sokrétűségét
mutatja, hogy még
az egyik legfontosabb kérdésre,
az
öngyilkosság
okára is válaszolhat, hiszen a gyermekkorból
hozott borzalmas emlékképek
„tüzei”
(az
édesanyákhoz
kötődő
emlékek:
Évánál,
amint „füstszag
és
égett
szag” felé
lökdösik
búcsúzó anyját, Máténál
az ispán által felgyújtott, szalmát lopó anya) a főszereplők által is elfogadott
halálokok. A darab végi
tűz képe
mintegy keretbe zárja a címmel együtt a művet.
A
Tüzet viszek
műfaját
és
szerkezetét
a szerző a következőképpen
jelöli
meg: „Tragédia
két
részben,
közjátékkal”.
A tragédia
értékvesztesége
a főszereplők halála mellett a nemes törekvések,
a falu romlatlanságából
hozott tiszta
értékek
pusztulását is mutatja. A két
rész
közé
beékelődő
„Közjáték”
időbeli ugrást eredményez,
elemzi a csak a második részben
bekövetkező
tragédiát,
és
lehetőséget
ad arra, hogy a szellemként
visszatérő
Éva
és
Máté „kihallgassa” a róluk
beszélgetőket,
s hogy
öngyilkosságukat
utólag
értékeljék:
„Be kellett bizonyítanunk, hogy egymásnak valók
vagyunk. Az
életben
ezt nem sikerült bebizonyítani.”[8]
A szerkezeti sajátosság megtöri
a linearitást,
áthúzza a csattanóra
kiélezettséget,
és
a második részben
még
erősebb
(és
már nem csupán a cselekményre
koncentráló)
figyelmet vár el az okokat kutató befogadótól.
A darab több
ponton rokonítható a drámairodalom klasszikusaival. A görög
sorstragédiákra
jellemző sűrített cselekmény
és
értékközpontúság
a Tüzet viszekben is megfigyelhető.
A sorstragédiákra
építő
analitikus dráma
összetevői:
a lényegi
konfliktusok első felvonás „elé” szerkesztése,
ezek folyamatos analízise, illetve az ebből következő
retrospektív
szerkesztésmód
szintén
jellemzői
a drámának.
Az
élethazugság
problémaköre
is az Ibseni drámatípushoz közelíti
a Hubay-művet. Mind a szerelmesek halála, mind a szerelem legfőbb
értékként
való
mutatása
a
Rómeó
és Júliát
idézi,
bár
más „háttérrel”,
de itt is a környezet
értetlensége
okozza a tragédiát.
A szerelemfelfogás azon definíciója,
miszerint annak szenvedélye
csupán egy betegség
tünete, Madách
Tragédiájának
falanszterére
asszociáltat. Ádám
és
Lucifer párbeszédeit
juttatja az olvasó eszébe
Máté
és
Valér
azon dialógusa,
melyben a festő a reménytelen
és
a fiatalok miatti féltékenységgel
telített jövőt
mutatja a színésznek.
(A párhuzamara ráerősít, hogy a beszélgetés
egy pontján Máté
Lucifernek nevezi Valért.)
A fizikusok szanatóriumát
idézi
mindaz, amit megtudunk a klinikáról,
ahol Máté
megismerkedett a doktornővel. Csakúgy, mint Dürrenmattnál,
itt is valamiféle
álvalóság
lebeg, ott Einstein
és
Newton, itt Munkácsy
és
Rómeó
szaladgál a falak között.
Örök
érvényű
kérdéseket
feszegető mivolta miatt is beállítható a darab a világirodalom klasszikusai mellé.
Nagy erénye,
hogy ezeket a problémaköröket
nemcsak felületesen
érinti,
hanem a „nagy” kérdésekre
próbál
válaszokat is találni. Központi
téma
a szerelem, melyre többféle
definíciót
is találunk a darabban. A fentebb már említett „tünet” mellett megváltásként,
gyermeki zsarolásként,
kiteljesedésként
vagy akár „receptként”
is találkozhatunk a meghatározásával. A szerelem egyben egy kísérlet
is: próba
arra, hogy segítségével
„talán lakható mégis
ez a világ”[9].
„Aki szerelmes, fel akar törni,
nem hagyja el magát. Az olyan, mint a hivatás”[10]
– mondja Máté,
rámutatva a szerelem „mozgásban” tartó erejére.
A szerelem egy eleve elrendelt, ősi egység
megvalósulása,
ahogy a Hubay-előszóban
is olvashatjuk: már
a Platón
által idézett
régi
görög
mesében
is egymást kereste a kettévágott
két
fél,
férfi
és
nő, akik valaha egyetlen lényként
léteztek.
A külső szemlélő
számára két
ember szerelme mindig titok: „egy harmadik ember nem tudhatja, hogy két
szeretőben
mit készül
megvalósítani
a természet,
a történelem
vagy az isten”[11].
A szerelem végső
definíciója
a győzelem: az emberi kicsinyesség,
az irigység,
a „homályos ügyek” és végső
soron a halál fölötti
győzelem. Ez utóbbit
erősíti
a természet
törvényein
való felülemelkedés,
a szerelmesek halálból
való visszatérése
is. A Közjáték
végén
– mely időrendi
értelemben
a darab vége
is – Máté
életük
értelmének
nevezi az
összetartozás
halállal való bizonyítását.
Éva
bizonytalan záró kérdéseire
(„Sikerült bebizonyítanunk?”, „Most már elhiszik?”, „Érdemes volt?”) Máté
mosolygása válaszol szavak nélkül,
mégis
biztos feleletet adva.
A szerelem mellett szintén
központi
kérdés
a műben a művészsors,
a művészet
definíció,
a művészként
való
élet lehetőségei
és
lehetetlensége.
Máté
és
Margit
érzékeny
és
a környezetüket
folyton elemző művészemberek,
akik világot szépítő
törekvéseikben,
tiszta vágyaikban csak későn
észlelik
a valóságot.
A meg nem
értettség,
a számkivetettség,
a környezet
„legyintése”
a darab szövegében
(Szeretők
halála)
és
az előszóban
is megjelenő
Baudelaire-t idézik,
akinek sérült
albatroszához hasonlóan
totyognak a világ
fedélzetén
művészeink,
a „matrózi
nép”
otromba viccei közt
csak álmodnak a szárnyalásról.
A racionális
gondolkodású Ákos nézőpontjából
ez pusztán magyarázat a kudarcokra: „Az ilyen félig
zseniális,
félig
epilepsziás izgágák (…) mindig a környezetüket
teszik felelőssé
a sikertelenségükért.”
[12]
A közvélemény
szemében
csupán bolondozás az, ami Máté
számára helykeresés,
illetve az
önmegvalósítás
mellett a falu képviselete
is („Én fölkaptam
őt… Az egész
falut…”[13]).
A befogadói
értéktorzulást
vagy közönyt
jól
szemlélteti
Miklós
„félrefordított
fejjel” történő
képnézegetése:
„Egyszer olvastam, hogy egy képet
fordítva akasztottak föl,
és
az emberek azért
éppen
úgy bámulták.”[14]
A művészlét
szomorú
alternatívája
a festő Valér,
aki a szenvedélyeket
túlélve
számítóvá,
praktikussá, az
élethazugságát
globálissá növesztő,
már csak mások
élményeiből
élő
voyeur-ré
válik. Valér
élethazugsága
a Turner-festmény,
amelyről végül
kiderül, hogy hamis,
és
amelytől, mint a hazugságtól,
még
megszabadulni sem tud a festőművész.
A szellemként
visszatérő
Máté
gúnyosan nézi
a Turner-képet
a falról
leszedő Valért,
és
megjegyzi, mintegy utalva a hamis művészet
sajnálatos
túlélésére:
„Viszi a hamisítványt. Az halhatatlan. Az nem pusztul el.”[15]
Felveti a művészettel
kapcsolatos problémakör
a társadalmi
felelősség
kérdését
is, melyre legélesebben
Salgóváriné
és
Ákos
dialógusa
mutat rá: „SALGÓVÁRINÉ:
Mit csinálhatott volna? ÁKOS: Akármit.
Én
a legrosszabbat csináltam. Sorsukra hagytam őket.”[16]
A társadalmi felelősséghárítást
és
az emberek gondolkodás nélküli
„rikácsolását” jelképezik
a darabban a papagájok, melyek csupán annyit tudnak „mondani”, hogy: „Te tetted!”.
Szimbolikus, amikor Máté
elgondolkodik a papagájrikácsoláson
(„Ha ezek elkezdenek rikoltozni… Rosszabb, mint egy vallatás…”[17]),
majd – megunva az egészet
– visszaordít: „Bevallom:
én
tettem!”[18]
Az
öngyilkosság
problémakör
már az egyik – újságcikkből idézett
– mottóban
felvillan,
és
előre
vetíti annak talányát, ha az nem gyógyíthatatlan
betegekre, hanem fiatalokra vonatkozik. A befogadó ebben a műben olyan
kiváltságos helyzetben van, hogy belepillanthat két
öngyilkos
lelkébe,
nyomon követheti
a lélektani
mozgatórugókat,
és
hallhatja az utolsó,
sőt az utolsó utáni szavakat is. Megismeri a kiváltó okokat: a gyermekkori
traumákat, a kudarctól
és
mellőzöttségtől
való félelmet,
valamint a halállal a végleges
egyesülés
vágyát. Az előbbiek külön-külön
még
nem vezetnek feltétlen
tragédiához,
de együtt, a két
emberben duplázódva
már
elérik
a „kritikus mennyiséget”,
melyről
Éva
egy atombomba-hasonlattal így beszél:
„Külön-külön
két
mennyiség
veszélytelen.
Egymás mellé
kerülve már felül vannak a kritikus határon: robbanás… Bennünk is túl sok a
hasadó anyag.”[19]
A sajátos felépítés
miatt az
öngyilkosság
nem válik szerkezeti tetőponttá, a szereplők utólagosan
sem bánják meg tettüket, így lesz belőle a szokványos
és
katartikus zárótett
helyett csupán egy lépcső
a végső
győzelem felé.
Az
öngyilkossághoz
kötődik
az
önpusztítás
problémája,
mely a műben főképp
az alkohol kapcsán bukkan fel, mely a feszültségek
oldása miatt jelen van a főszereplő életében.
A cselekményvezetés
azonban nem köti
a fontos döntéseket
az alkoholhoz, sem az előadás kihagyása, sem az
öngyilkosság
nem köthető
hozzá.
Előbbinél
csupán magyarázat a részegség
(„Az vagyok – mondtam. Milyen egyszerű így. Minek komplikálni?”[20]),
utóbbinál
az
öngyilkossági
okok
önkeresésénél
felbukkan ugyan, de Máté
válaszából
kiderül, hogy semmi köze
az egészhez.
Ugyanitt
Éva
megjegyzi: „Mi
már
az alkoholtól
sem rúgunk be…”[21]
(Az
öngyilkos
pár ihlette kisregényének
Müller
Péter
találóan
a Részeg
józanok[22]
címet adta.)
A nagyváros-vidék
ellentét
már a szerzői
előszó
szerint is „túlhaladott konfliktus”, ám – teszi hozzá rögtön
Hubay – csupán „társadalmilag túlhaladott, mint tragédiatéma
még
lehet eleven. Mert a tragédiatémák
lappangó módon
virulensek, pontosan úgy, ahogy az emlékezet
lefojtva is tovább őrzi
a történelmi
vagy akár
a történelem
előtti
sérelmeinket.”[23]
A nagyvárosi
„lenézés”,
a vidékkel
kapcsolatos sztereotípiák (műveletlenség,
igénytelenség)
ott feszülnek a Máté-Margit
vonallal szemben állók
gondolataiban, szavaiban, főképp
– a nagyvárosi
értelmiségi
– Ákos
értékeléseiben.
A faluról
hozott, romlatlanul tiszta művészetet
és
művészeket
a város csupán rövid
ideig fogadja el, hiszen – Ákos szavaival – „Magyarországon vagyunk. Kis
ország.
És
a kis ország jobban ki van téve
a divat hullámzásainak.
Minden csoda három napig tart.”[24]
Ezt a konfliktust megint csak a szerelem képes
túlhaladni a nagyvárosi orvos
és
a vidékről
jött
színész
halált is legyőző összekapcsolásával.
A témához
köthető
a – ma is aktuális – nagyvárosi elidegenedés
és
magány kérdése,
mely a vidékről
és
nagycsaládból
jött
Mátét
még
inkább
megérinti.
Sokatmondó a főszereplő azon megnyilatkozása, miszerint „én a keresztfán nem
sajnáltam
úgy Jézust,
mint az Olajfák hegyén,
amikor elaludtak körülötte
a tanítványok. Vagy lehet, hogy csak tettették
az alvást?”[25]
Ebből a totális magányból
a valóság
keretei közt
nincs kitörési
lehetőség:
sem a mindenki által ismertség,
sem az időleges népszerűség,
de még
a nagyvárosi,
„társas
magányba”
fulladt emberi kapcsolatok sem oldják azt.
A mondás, miszerint az őrültet
és
a zsenit csak egy hajszál választja el egymástól,
a
Tüzet viszekben
is felmerülhet, főképp,
hogy a „zseni” színész
éppen
a pszichiátriáról
szökik
ki a darab elején.
Az egykori „mezítlábas” őstehetség
éppen
azért
indul el a – közvélekedés
szerinti – megőrülés
útján, mert zsenijét
nem tudja teljesen kibontakoztatni,
és
népszerűsége,
a „három napos csoda” már
leáldozóban
van. A doktornőhöz
való
vonzódását
először
maga
Éva
is „klasszikus” pszichiátriai esetnek nevezi, majd erre Ákos is ráerősít, aki
felsőbbrendűségét
fitogtatva franciául akarja megbeszélni
Évával
az „eset”-et. Az alkoholhoz hasonlóan
azonban a pszichés
betegség
sem játszik döntő
szerepet az
öngyilkosságban,
ezt az utólagos,
halál
után visszanéző,
teljesen józan
ítélet
is erősíti.
A férfi
főszereplő Soós
Imréhez
kötése
„lebeg”
a darabban: az 50-es
évek,
a névadás
(a Körhinta
Mátéjára
asszociáltat), a színésznő
és jó barát Margit szerepeltetése
(Dajka Margitra utalva),
és
persze az orvosnővel
való
kapcsolat
és
öngyilkosság
mind-mind a színésszel
való azonosítást szolgálja, ám az előszó,
a részletekben
való szándékolt
eltérés,
illetve Soós
Imre név
szerinti, egykori, azóta
már elhunyt osztálytársként
való
említése
egyben el is távolít a kultúrtörténeti
olvasattól.
Mind Máténak,
mind Margitnak a legfőbb jellemzője a „társadalmi keszonbetegség”,
vagyis a mélyből
túl gyorsan a magasba jutás. Ahogy Ákos fogalmaz: „Aki gyerekkorában kanász
volt, ne próbáljon
tíz
év
múlva
úgy viselkedni, mint egy világsztár”.[26]
Máté
sorsát
nagyban meghatározta
és
meghatározza a gyermekkora
és
a faluról
indulása. Komplexusai a sikerek múlásával hatalmasodnak el igazán rajta. Görcsösen
kapaszkodik a szerelem lehetőségébe,
amely számára – József
Attilához hasonlóan
– a legutolsó
menedék.
Partnerre talál
Évában,
akinek már neve is az első és „örök”
nőt juttatja eszünkbe, aki Madáchnál
egyszerre kéjhölgy
és apáca,
„mézből
és
méregből
összeszűrt”
komplexitás.
A
Tüzet viszek
Évája
is egyszerre szenvedélyes
szerelmes
és
lelkiismeretes orvos, Mátéért
rajongó,
őt féltő
és
érte
a házasságtól
visszatáncoló,
majd vele
öngyilkosságot
elkövető,
összetett
karakter. Mátéhoz
hasonlóan
számára is meghatározó a gyermekkor, az onnan hozott traumákat ő is
öngyilkossági
okként
definiálja.
Mindketten „négyévesek
vagy
ötévesek
voltak, amikor megsebesültek,
és
mostanáig futottak vele”[27],
és
egyiküknél
sem „arra kell magyarázatot keresni, hogy miért
ilyen fiatalon – hanem inkább arra, hogy hogy húzták ilyen sokáig”[28].
Éva
és
Ákos korábbi kapcsolata az
észszerű
viszony, Miklós
a nő számára csupán Máté-pótlék,
a színésszel
való szerelmében
végül
az őszinte
érzelmek
győzedelmeskednek minden
észérv,
sőt a halál felett is.
A két
főszereplő halál felé
menetelését
néhol
önkéntelenül
is segítik a darab további szereplői: az
Évát
és
Mátét
is faképnél
hagyó Miklós,
a kapcsolatot féltékenyen
ellenző, józan
és
fölényes
Ákos, a házasságot megakadályozó Margit, a benzineskannákat hozó
Salgóváriné
és
a Miklós
által elvitt (hamis) Turner-festmény
miatti kárát emlegető Valér.
A kezdetektől kibontakoztatott drámai feszültséget
oldja a darab lirizáltsága, mely néhol
állóképszerű
filozófiai
töltetet
ad a szövegnek.
A fenti „nagy” témák
mellett találhatunk filozófiai
eszmefuttatásokat a legszebb szavakról,
melyek pont az ellenkezőjüket jelentik[29],
egy lehelet
értékéről,
mely egy gyufa elfújásával vagy el nem fújásával atomhalálba
robbanthatja a világot,
de akár meg is mentheti a szomszédban
lakó kislányt,[30]
vagy a jóságról,
mely csupán a leghamarabb bomló,
átmeneti halmazállapota az
életnek[31].
Hubay Miklós
darabjának újbóli
felfedezése
több
szempontból
is hasznos
és
fontos lehet. A kortárs befogadó a valóságshow-k
és
a tehetségkutatók
tömeggyártásában
nem mindig gondolkodik el a valódi
teljesítmények
értékein,
a művészet
mibenlétén,
így a klasszikusok „életben tartása”,
a Soós
Imrééhez
hasonló életművek mindig megújuló reflektorfénybe
helyezése
iránymutató
és gondolatébresztő
lehet a mai világban is. Az
örökké
aktuális témák
is frissen tartják a darabot, hiszen sajnálatos
módon
a nagyvárosi
magány,
az elidegenedés
és
öngyilkosság
aktuális (ha nem még
aktuálisabb) probléma
a XXI. századi
társadalom
számára is, de szerencsére
jelen van
életünkben
a szerelem
és
a művészet
is.
Értékkereső,
sokszor
értéktorzult
jelenünkben nagy szükség
van a
Tüzet viszekhez
hasonló művészeti
alkotások gondolataira
és
élményanyagára:
régi
tüzek ma is lüktető parazsára, amelynek segítségével
„talán lakható mégis
ez a világ”.
[2]
Hubay Miklós:
Tüzet viszek, Szépirodalmi
Könyvkiadó,
1971., 248.
[3]
Tüzet viszek, 246.
[4]
Tüzet viszek, 247.
[5]
Ady Endre: A magyar Messiások. In: Ady Endre
összes
versei, Szépirodalmi
Könyvkiadó,
1967., 96.
[6]
Szapu Magda (szerk.): Gyermekjátékok,
Somogy megyei Múzeumok Igazgatósága,
Kaposvár, 1996., 116.
[7]Tüzet
viszek,
301.
[8]
Tüzet viszek, 305.
[9]
Tüzet viszek, 286.
[10]
Tüzet viszek, 256.
[11]
Tüzet viszek, 281.
[12]
Tüzet viszek, 276.
[13]
Tüzet viszek, 301.
[14]
Tüzet viszek, 260.
[15]
Tüzet viszek, 304.
[16]
Tüzet viszek, 290.
[17]
Tüzet viszek, 261.
[18]
U.o.
[19]
Tüzet viszek, 330.
[20]
Tüzet viszek, 314.
[21]
Tüzet viszek, 336.
[22]
Müller
Péter:
Részeg
józanok,
Szépirodalmi
Könyvkiadó,
1973.
[23]
Tüzet viszek, 247-248.
[24]
Tüzet viszek, 278.
[25]
Tüzet viszek, 321-322.
[26]
Tüzet viszek, 291.
[27]
Tüzet viszek, 338.
[28]
U.o.
[29]
Tüzet viszek, 272.
[30]
Tüzet viszek, 273.
[31]
Tüzet viszek, 262-263.