KAZSIMÉR SOMA BALÁZS:
„Tizenhat lakásba látok be innét” – Hatalmi viszonyok és struktúrák Hubay Miklós
C’est la guerre című drámájában, és a szövegből készült operában1
„Lehet-e azt énekelni, hogy vécé?”2
1961. augusztus 17-én mutatták be a rádióban Petrovics Emil Hubay Miklós
szövegére készült C’est la guerre című operáját, melyet 1961. március 11-én az
Operaházban szcenírozott előadás is követett. Pernye András3 – más kritikusokhoz
hasonlóan – mind a két bemutatóval kapcsolatban az új modern magyar opera
születésén túl a zene és a szöveg szerencsés egymásra találását ünnepli. Erről
az – interperszonális értelemben is vett – egymásra találásról, az opera
születésének körülményeiről Hubay pedig, mintegy erős kontrolt gyakorolva saját
szövege pozíciójának kijelölése felett a Lélegzetvisszafojtva4 , 11
egyfelvonásost egybegyűjtő kötetében háromszor, a kötet három pontján is
beszámol. Sokat elmond Hubay írói alkatáról, hogy ez a fajta pontosító hajlam és
fixáló eljárás cseppet sem idegen tőle, más drámák környékén is megfigyelhető
akár több esszé is, amelyek hozzájuk ízesülve, mintegy bevezetik a darabokat5 .
A szöveg az életműben betöltött kiemelt pozícióját jelzi, hogy az egyik ilyen, a
keletkezéssel foglalkozó szöveghely rögtön az egész kötetet indító Előszó az
egyfelvonásosokhoz6 című bevezetőben található. Ezenkívül szóba kerül az eredet
a dráma címoldalát és a szereplők listáját követő, a törzsszöveget megelőző
esszérészben7 , valamint a kötet végén található, Jegyzet a drámákhoz címet
viselő, hosszabb-rövidebb kommentárokat tartalmazó részben8 is. Ezen szövegek
áttekintése az operaötlet születésének feltárásán túl információval szolgálhat a
zeneszerző elvárásairól, valamint Hubay az egyfelvonásosokhoz, a librettóhoz és
az operához fűződő viszonyáról, alkotói eszményéről is. „Megrendelésre írtam. A
megrendelő azonban nem egy színház, nem egy minisztérium, s nem valami bank
volt, s nem is a Főváros, hanem egy végzős a Zeneakadémiáról. Petrovics Emil.
Operát szeretne írni – mondta, s ehhez kért volna operaszöveget.”9 A találkozás
pontos időpontja kérdéses, annyit lehet biztosan tudni, hogy az 56-os események
előtti hónapokban10 történt, és Hubay magát az írást is elkezdte még október
23-a előtt. A librettók sekélyességétől való idegenkedés miatt Hubay először
szerette volna elhárítani a felkérést, Petrovics azonban többfrontos érveléssel
válaszolt. Bevallása szerint pont a, Hubayban is élő előítéleteket generáló
„tizenkilencedik század hagyományai között ragadt”11 operakultúrát kívánta
meghaladni, ennek pedig egyik lehetséges eszközének az eddigiektől idegen,
autonóm nyelvi és szövegalapot vélte. Ennek megalkotásához Petrovics nagyfokú
nyelvi szabadságot biztosított Hubaynak, aki – többek között – a revitalizálás
lehetőségét a librettók pátoszos, dagályos, túlemocionalizált nyelvének
leváltásában és köznapi szavak által nyert inspiráló (és akár provokatív)
idegenségélményben látta. „– Köznapi szavak az Operában? Lehet-e azt énekelni,
hogy vécé? – Lehet. – És ezt mindenre elszántam mondta.”12 Az operanyelvi
idegenséggel ellentétes mozgás figyelhető meg Petrovics tematikus elvárása
szempontjából. „– És mi legyen a témája a Petrovics–Hubaynak? – Szerelem,
féltékenység, halál! – Aki színháznak ír, mindig erről a három témáról ír –
mondtam, s hozzátettem: – És néha a hatalomról.”13 Hubay azonban itt ezt a
hagyományosságot esszéjében a redundancia helyett újrafelfedezésként, a(z
egyszerűségben, letisztultságban meglelt) dráma „ősi erőforráshoz” való
visszatalálásként keretezi. Ez a szemlélet korrelál Hubay, az 50-es években
felerősödő érdeklődésével az egyfelvonásosok iránt, amely műfajban a dráma
természetszerű tömörségigényét vélte felfedezni, valamint a klasszikus
tragédiákat mint „örök mintaképek”-et is „egyfelvonásosokként” kezdte
újraértelmezni. Tarján Tamás idézi Hubay plasztikus vallomását az egyfelvonásos
műfajáról: „Arlequin fekete selyem álarca és benne Oidipusz király két kivájt
szemgolyója: ez lehetne a műfaj címerében. Kár volna ezt a címert fejjel lefelé
fordítani, ahogy a kihalt családokét szokás.” Ez az egyfelvonásosokkal
foglalkozó projekt összességében rendkívül sikeresnek mondható, amellett, hogy
Tarján Tamás14 „szerencsés találkozás”-ként értékeli Hubay ilyen irányú munkáit,
Ézsaiás Erzsébet15 egyenesen – a drámatörténeti emlékeken kívül – a műfaj
feltámasztóját látja benne. Ezzel egyetértve, igaz másfajta, talán kicsit
nehezen is követhető érvelést alkalmazva jut ugyanide Hermann István is, aki
Hubay működésének lényegét a romantikus pátosz- és hőskeresésben, valamint,
ezzel párhuzamosan a kényszerítő, „borzadálymotívumokat”16 halmozó szituációk
kiépítésében látja.17 Véleménye szerint míg ez a kettősség a nagyobb drámákban
„kavalkádszerűen” jelenik meg, addig az egyfelvonásosokban Hubay egyfajta
„ködfátyol-technikát” alkalmazva választja el egymástól az összetevőket, hogy a
szövegben azok önmaguk immanenciájában léphessenek működésbe.18 Ugyanakkor azon
túl, hogy ő is Hubay alkotási stratégiájának szintéziseként értékeli az
egyfelvonásosokat, még ennél is tovább megy: „Most már felvethetjük a kérdést,
hogy melyik az a műfaj, amelyben a romantikus-modernista borzadály, valamint az
eredetileg is romantikus jellegű hőskeresés a ködfátyol-technikával együtt a
helyén van. A válasz meglehetősen evidens. Pusztán az operalibrettó az, amely
elbírja az említett elemeket. […] Így korántsem véletlen az, hogy Hubay eredeti
műve kitűnő szövegkönyvet jelentett Petrovics Emil számára a C’est la guerre
opera megkomponálásához […]” 19 Véleményem szerint a fentieket egybevetve
állíthatjuk, hogy a letisztult (ős)tematika megtalálása mellett ez a tömör forma
is minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy a C’est la guerre megoldja a
Hubay-szövegek általánosságban vett, a recepcióban többször kifogásolt
problémáját20: a túlméretezettséget és a zsúfoltságot. A már említetteken túl
azonban két további elvárása is volt még Petrovicsnak a születendő szöveggel
szemben. Az egyik ilyen kívánalom inkább zeneszerzéstechnikai kihívásként bír
funkcióval, Petrovics valamilyen módon „a zenekari árokból szóló élőzenét a
gramofonok »konzerv-zenéjével«” 21 kívánta ütköztetni. Ennek az effektusnak a
kiszolgálása szakmai kihívásként tételeződött Hubay előtt, és bevallása szerint
mintegy megoldandó feladványként inspirálta.22 Meglátásom szerint ezt a
feladatot „sikeresen teljesítette”: a gramofonzene, azon túl, hogy organikusan
szervesül a darab fikciójába, még kitüntetett dramaturgiai, valamint a hatalom
működését leleplező funkciót is kap Továbbá a darabban jólsikerülten elhelyezett
gramofon a zenében olyan kiélezett szituációk kialakítását is inspirálta,
amelyről Rákai Zsuzsanna így ír: „Petrovics a szereplők egyre terhesebb
beszélgetését olyan banális zenei hátérbe helyezi, amely éles ellentétben áll az
elhangzó szavakkal: […] Vizaví harsogó gramofonjának ostrombán (sic!) kirívó
fordulatai határozzák meg a zenei szövetet, amelyben a szereplőknek mozogniuk
kell, […] mintegy a személyes megnyilvánulások lehetetlenségét, minden
cselekedet előre meghatározottságát jelenítve meg ezáltal.”23 A fentebb vázolt
biztosítékok, amelyek az alkotó és drámája autonómiájáról, szuverenitásáról és
önértékéről kezeskedtek mégsem bizonyultak elégnek Hubay számára. Írásaiban
többször hangot ad a „librettó-író” megbélyegzéstől való félelmének,24 amelynek
alapja egyfelől valószínűleg egy könnyen kikövetkeztethető egykorú drámaíró/librettista
szakmai presztízskülönbség lehet, másfelől a megnevezés különösen is érzékenyen
érinthette a „dráma rangjáért, becsületéért”25 küzdő írót. A dráma
szuverenitását tovább erősítve Hubay saját stratégiát dolgozott ki. Egyfelől a
zenedráma területén végzett próbálkozásait az „aranygyapjúért való utazásként”,
magát pedig „Argonautaként”26 metaforizálta, másfelől tovább legitimálva a darab
önállóságát a valódi, zenével övezett opera rádiós bemutatója előtt történt egy
prózai bemutató is a mai Pesti Színház helyén működő, de akkor hangversenytermi
funkciókat ellátó Bartók-teremben is. 27 Petrovics utolsó elvárásáról Hubay egy
másik szövegében olvashatunk. A korábbi hagyományokkal dolgozó operai nyelvvel
való leszámolásának gondolatát továbbfűzve itt arról beszél, hogy a zeneszerző
„tiszta szituációkat kér, pszichológiai árnyalás nélkül, elemi és elementáris
érzéseket”28 . Véleményem szerint, a hatalom működésmódjának színrevitele
mellett (és persze párhuzamosan együttműködve vele, és aládolgozva) a
pszichilogizálásmentességgel és a (talán szokatlan) „csupasz” érzelmekkel
operáló dialógusok a szöveg egyik legnagyobb erősségét jelentik, pont ezért
vélem meglehetősen félreértőnek Kroó György, az operaházi bemutatóról született
kritikáját. Kroó a cselekmény dinamikájának, a „helyzetek tisztasáságnak”
elismerése mellett, Hubay tehetségét nem vitatva, de okként tapasztalatlan
librettista voltát megjelölve kifogásolja a darab legnagyobb nóvumát, a nyelvét
és az érzelmek innovatív vázolását. „[…] Hubay Miklós számára a librettó írás
[…] újdonság, […] (Ha nem így lenne, maga is észrevette volna, hogy a zene
feltétlenül nemesebb, választékosabb »szavakat« kíván partnerül.). […] Én nem a
»tehetetlen, passzív magány« hangsúlyozását hibáztatom, […] hanem inkább a
librettó érzelmi gazdagságát hiányolom. Azt hiszem éppen az idegek feszültsége
akadályozza meg Hubayt, de bizonyos mértékben a zeneszerzőt is, hogy alakjainak
jobban a leikébe nézzen, hogy föltárja érzelmeiket, hogy embereknek, jellemeknek
lássa, láttassa őket.”29 Többek között pedig ezt, a kritikai hangból kiolvasható
implicit operaelvárást igyekszem körbejárni és valamelyest kritika alá is vonni
a következő részben.
„A láthatóság csapda.”30
A szöveg recepcióját áttekintve egy olyan elemzéstendencia körvonalazódását
figyelhetjük meg, melynek fókusza – Kroó György kritikájához hasonlóan – Hubay
és Petrovics eredeti intenciójával szemben leginkább egyfajta lélektani-realista
szempont alapján szerveződik.31 Természetesen, hiszen a cím maga is generálja32
ezt, általában előkerül a háború problémája is, de azt jellemzően csupán a
szereplők mentális állapotának okaként elemzik, vagy a háború és az azzal
összefonódó hatalmi eljárások komplex és általános problémáját, egyfajta szűkítő
eljárást alkalmazva, „a fasiszta rémuralom végnapjainak leplezetlen élességű
feltárásává” 33 egyszerűsítik. A történet során azonban expliciten semmilyen
specifikus fasiszta hatalomgyakorlási technológiával nem találkozunk; az idő
kijelölését, és az utcán masírozó, németül éneklő katonahadat leszámítva semmi
nem jelzi az aktuális hatalomgyakorló-szerv identitását. Tarján Tamás
megállapításához kapcsolódva, aki szerint „Hubay a mindig konkrétan
meghatározott drámai anyagban többnyire általános érvényű, idő fölötti
tanulságokat
keres”, úgy vélem, hogy a szöveg valódi tétje általánosságban véve a hatalom és
az azzal szoros összefüggésben álló megfigyelés történelmi korszaktól független
kérdésének szétszálazása. Hasonló állásponton helyezkedik el Csehy Zoltán is,
aki mind a cselekményt, mind az alakok szerepét a megfigyelés és a hatalom34
agresszív működésén és természetének felszínre törésén keresztül értelmezi.35 Ez
a fajta leleplező eljárás, a leleplezéstől remélt hatástalanítás, valamint a
valóság modulálására is számottartó irodalomkoncepció – amely a C’est la guerre
esetében is megfigyelhető – pedig nem áll messze Hubay írói alkatától: „A
drámaköltő drámákat robbant, hogy kiszerelje a valóságos pokolgépek
gyújtószerkezeteit.”36
A megfigyelés és a hatalom kérdésének tárgyalása során megkerülhetetlen Michel
Foucault Felügyelet és büntetés37 című könyve, azon belül is a hatalom
panoptikus modelljével foglalkozó fejezet. Foucault szövegében leginkább a
börtönök, a fegyelmezés, valamint a tudás és a hatalom összekapcsolódásának
történetét tekinti át a genealógia módszerét alkalmazva, tehát alapjában véve
egy történeti munkáról van szó. Azonban utolsó mondatában már homályosan maga
Foucault is utal megállapításainak a bűntető szigetvilágon túl a modern
társadalom normalizáló hatalmi eljárásaira, valamint ezek elemzésére való
kiterjeszthetőségére és alkalmazhatóságára is. 38 A későbbiekben azonban
többször is ambivalensen nyilatkozik ebben a kérdésben, de végül, ahogy azt
David Murakami Wood kiemeli egy 1973-as előadásában Foucault megerősíti korábbi
sejtetését, és így beszél a kérdésről: „»panoptikum39 […] a hatalom egy olyan
formája, amely alapvetően egybevág azzal a társadalommal, amelyben
ma élünk. […] Olyan társadalomban élünk, amelyet átsző a panoptikusság.«” 40 A
panoptikus alakzat mint vezérmotívum nagyobb társadalmi struktúrákra való
kiterjeszthetősége azonban Foucault ezen kijelentése után sem vált teljesen
eldöntötté, az utóbbi évtizedekben megjelenő – és többek között a Felügyelet és
büntetés fókuszából is kibomló – surveillance studies diszciplína és a
posztfoucaultiánusok máig fontos problémája maradt a kérdés.41 Majid Yar a
hatalom panoptikus modelljének és a fegyelmező hatalom elgondolásának elégtelen
voltát és korlátolt alkalmazhatóságát hangsúlyozó kritikai recepciók áttekintése
során három fő csoportba sorolja a bírálatokat.42 Elemzésem szempontjából az
első kettő csoport érvei lesznek relevánsak. „Az elsőbe azok tartoznak, amelyek
amellett érvelnek, hogy a panoptikus eljárások kiemelése az elzárás és a
fegyelmezés intézményi keretei közül, majd átemelése a nyilvános szférába
korlátozza annak használhatóságát és közvetlen alkalmazhatóságát […]. A második
csoportot azok a kritikai megközelítések alkotják, amelyek álláspontja szerint a
panoptikus jellegű fegyelmező hatalom kibontakozása egyértelműen a 19. századhoz
és a 20. század elejéhez köthető, és később a kódolt információn alapuló
ellenőrzés logikája43 váltja/váltotta fel.” 44 Az eddig bevezetett elméleti
keretet, valamint az itt idézet két kritikai észrevételcsoportot azért tartom
különösen fontosnak, mert állításom szerint a dráma (leginkább Vizavi által
működtetett) hatalomstruktúrájában fellelhetőek a panoptikusság alakzatának
bizonyos szegmensei. Ilyen módon pedig a hatalom panoptikus modellje, valamint a
posztfoucaultiánusok megállapításai, Foucault-értelmezései – bizonyos
megkötésekkel – segítségünkre lehetnek a struktúra elemzésében.
A dráma fiktív ideje ugyan belelóg abban az időszakba, amelyet Yar által a
panoptikus jellegű fegyelmezőhatalom kibontakozásának koraként jelöl ki, azonban
könnyen beláthatjuk, hogy jóllehet a dráma fiktív viszonyai magukon hordoznak
bizonyos jellegzetességeket mégsem felelnek meg teljesen45 a foucault-i
modellnek. Ezzel kapcsolatban azonban figyelembe kell vennünk az első yari
kritika csoport kibővített érvelését46 a panoptikusság korlátozott
alkalmazhatóságáról. „[E]zek a kritikai megközelítések hajlanak arra, hogy a
panoptikus hatalom Foucault által leírt formáját elfogadják, de óva intenek
attól, hogy azt nyilvános terekbe zajló megfigyelésekre kritikátlanul
alkalmazzuk. […] A panoptikusság fogalmának használhatóságát tehát nem vonják
kétségbe, de alkalmazhatóságát annak függvényének tekintik, hogy az aktuális
körülmények mekkora mértékben hasonlítanak azokhoz a körülményekhez, amelyek a
panoptikusság működésének hatékonyságát biztosítani tudják – a panoptikusság nem
feltétlenül »mindenre kiterjedő«, de bizonyos empirikusan kijelölhető határokon
belül analitikus szempontból helytálló.” 47 Tehát a foucaulti elmélet egyfajta
analitikus segédletként való használata mellett érvelnek, ez az elgondolás pedig
rokon azokkal az elgondolásokkal, melyek panoptikum alakzatát kiindulási
pontként kezelve úgy vélik a fegyelmező mechanizmusok intézményekből való, az
egész társadalom irányába tartó rajzásáról beszélhetünk, ez pedig együtt jár a
rugalmassá válásukkal, tehát egyfajta tökéletlenedésükkel is.48 A továbbiakban
ezeket a belátásokat, valamint a foucault-i elméletet, a „panoptikumot mint az
elemzést segítő ideáltípust” alapul véve és Vizavi figuráját középpontba állítva
elemzéseben a C’est la guerre-ben megfigyelhető hatalmi struktúrát, a
megfigyelés módját, stratégiáját és következményeit, valamint ezek panoptikus
jellemzőit igyekszem feltárni.
„A pók”49
„Habókos, ártalmatlan bolond-e a katonai távcsővel kukkoló nyomorék katonatiszt,
vagy netán ő maga a hatalom szeme? […] A hatalom korcs, csonkolt teste egyetlen
testrészben nyer kárpótlást szenvedéseiért, és ez a meghosszabbított szem.”50 –
írja Csehy Vizavi karakteréről, aki mozgáskorlátozottsága révén statikus
pozícióba kényszerítve, mintegy testi erejének redukáltságát kompenzálva végzi a
megfigyelést lakása ablakából, és tartja kontrol alatt ezzel a szomszéd háztömb
lakóit. „Tizenhat lakásba látok be innét…”51 De miben is áll egy ilyen
megfigyelés lényege? Úgy vélem, hogy a Székely Iván tanulmánya által idézett (az
ETICAprojekt52) megfigyelés-definíciót figyelembe véve biztosan állíthatjuk,
hogy Vizavi működése több puszta leselkedésnél, ártatlan kukkolásnál53. E
meghatározás szerint a megfigyelés „»azonosított vagy azonosítható személyek […]
tevékenységének monitorozása […] folyamatos, ismétlődő vagy ad hoc jellegű,
észlelhető vagy észlelhetetlen, fizikailag vagy távolból [történő módon] […], az
egyének saját tevékenységén vagy adatainak elemzésén [alapuló módszerrel].«”
Jóllehet tehát eredeti büntető intézményrendszer kontextusából kiemelve, a
társadalom szabadabb struktúráira alkalmazva a panoptikusság működéséhez
szükséges körülmények romlanak,54 a darab fikciójában mégis azt láthatjuk, hogy
a háború okozta rendkívüli állapot55 megadja az az alapot Vizavi számára, hogy
egy panoptikus mintázatok mentén szerveződő hatalomgyakorlási technikát hozzon
létre. Ám a panoptikummetafora végső soron mégis egy központi hatalom és az
egyén viszonyát kifejező metafora, és ugyan Vizavinak megvannak a kapcsolatai a
hadügyben56 , mégsem állíthatjuk, hogy Vizavi a
központi hatalom inherens része lenne, ugyanis formálisan nem tagja egy központi
hatalmi szerveknek sem. Esetében inkább egy, a rendkívüli helyzetben átalakuló,
a „felülről irányított felügyeleti apparátus lüktető és hullámzó megfigyelések
összességévé”57 váló hatalomgyakorlási stratégiába való belehelyezkedő
pozícióról beszélhetünk. Vizavi a központi hatalom kiszervezett, önműködővé váló
és automatizálódott megfigyelője, aki traumái hatására, korábbi hatalmi
pozíciójának romjain építi ki új, panoptikus alapon szerveződő, eltárgyiasító
vizuális hatalmi technológiáját. Egy ilyen átrendeződő, mikrokörnyezetben
létrejövő megfigyelői szituáció tekintetében pedig hatványozottan releváns az a
tény, hogy a megfigyelés terén (nagyobb mennyiségben) birtokolt erőforrások
(eszközök, szakértelen, információ, hozzáférés stb.) nagyban megnövelik a
megfigyelő hatékonyságát. 58 Vizavi esetében adná magát, hogy a megfigyelését
sikeresebbé tevő egyszerű technikai apparátusára gondoljunk: „S
itt van ez a prima (sic!) katonai látcső!”59. Ám nem csak materiális erőforrások
segíthetik a megfigyelését. Ennél sokkal fontosabb az ő esetében az a társadalmi
és szociális helyzet (amely, valamelyest a helyhez kötött, statikus voltából is
fakad), ami lehetővé teszi azt, hogy a megfigyelés tevékenységét nagy
időintervallumokon keresztül folytassa, valamint a „gyűjtött adatok
feldolgozását” is elvégezze: „Van időm és tudok kombinálni.”60 Ahogy arra már
korábban utaltam, Vizavinak, mint decentralizált felügyeleti ágensnek mindennek
ellenére csak egy tökéletlen panoptikumot, egy panoptikum romot sikerült
létrehoznia, amelyet azonban bizonyos korrekciók és kompenzációk segítségével
üzemeltetve semmivel sem tűnik kevésbé fenyegetőnek, mint ennek egy potenciális,
tökéletesen működő változata61 . „Amennyiben a panoptikumot megfosztják azoktól
a javító és intervenciós stratégiáktól, amelyekre támaszkodik, akkor
hatékonysága egyre nagyobb mértékben annak függvényévé válik, hogy a szubjektum
tudatát mennyire képes manipulálni.” 62 Rendkívül riasztó azonban, hogy hiába
tökéletlen Vizavi panoptikuma, nincs teljesen megfosztva ezektől az
eljárásoktól, köszönhetően annak, hogy egyfajta privát felügyeleti szervet
alapít a Házmesternével. A helyhez kötött és saját feladatát az adatgyűjtésben,
és azok feldolgozásában kijelölő Vizavi, testi fogyatékosságát kompenzálva az
intervenció lehetőségét átengedi az általa gyűjtött információkkal felvértezett,
– talán valamelyest más intenciókkal dolgozó, de végső céljaikban
(megfigyelés-osztályozásnormalizáló ítélet63) megegyező –Házmesternének. „Reggel
amikor takarít nálam, / Ki szoktuk cserélni ismereteinket.”64
Ahogy arra már korábban utaltam, a 20. század elejétől kezdve a panoptikus
hatalomgyakorlási stratégiák lehetőségei valamelyest szűkülnek, leginkább az
egyik alapfeltétel, az elzárás lehetőségének és gyakorlatának fokozatos
felszámolódásával, ugyanis a társadalmi berendezkedés átalakulása során az
intézményi határvonalak feloldódnak, a jó elkülöníthető terek hátérbe
szorulnak.65 Ezzel kapcsolatban azonban a dráma terében, idejében és
szituációjában egyfajta visszarendeződést figyelhetünk meg. A háború
fenyegetésének hatására, a polgárok általánosságban is (legalábbis a szabadidő
tekintetében biztosan) a jól körül határolt lakásaikba zárják el magukat,
azonban a Férj, a Feleség és a Szökevény tekintetében a
normatörésük hatására ez az elzárás, helyhezkötöttség66 még intenzívebb lesz,
ezzel mintegy felkínálva magukat Vizavi megfigyelői tekintetén alapuló
„rom-panoptikumnak”, melynek egyik fontos működtetője és létrehozója pont ez a
„rögzítettség”. Nem szabad viszont megfeledkeznünk Vizazi panoptikumjának
tökéletlen voltáról! A mindentlátó pozícióját67, tekintetének totális
invazivitását korlátozza az alkalmanként az élettér elé húzott függöny, valamint
a Szökevény búvóhelyeként funkcionáló szoba. Ugyanakkor Vizavi hatalmi
stratégiájában mind a két „problémára” létezik feloldás. Megfigyelésének
fenyegető és ijesztően totális voltát bizonyítja, hogy koncepciójában a
függönyhúzás is információs értékkel bír, mennyisége értelmezhető adatként
állítódik elő, amely adatgyűjtés segítségével, következtetve a mögötte
történtekre, folytonos maradhat az ellenőrzés.68 A szökevény szobájába való
behatolást pedig végül a „Vizavi lába”69 és kihelyezett szeme végzi el, aki a
katonai egyenruha megtalálásával70 beteljesíti a panoptikum normalizáló
szerepét, leleplezve és felszámolva a deviáns viselkedést. Ezzel pedig elvégezi
azt a hátralékot is, ami a „rom-panoptikum” elégtelen működéséből fakadóan még a
történet elején megképződött, ugyanis egy jól működő panoptikum az előírt
normáktól való eltérést késlekedés nélkül büntetéssel sújtja.71
Végezetül pedig Vizavi egy további panoptikus jegyeket mutató komplex, több
összetevős eljárására szeretném még röviden ráirányítani a figyelmet. Ahogy ezt
már korábban is kiemeltem, ha egy panoptikum nem rendelkezik a közvetlen,
azonnali és fizikai intervenciót lehetővé tevő eszközökkel, akkor sikeressége a
szubjektum tudatának manipulálásától is függ.72 A manipuláció célja pedig az,
hogy a megfigyelés tekintetét belsővé téve, a megfigyelt önszabályozó
mechanizmusokat hajtson végre73 . Vizavi rosszul működő panoptikumjában a
megfigyeltség belsővé tevő, tudatosító eszköze a gramofon lesz, amely ezt a
funkciót a dráma
fikciójában pedig kétféleképpen is betölti. Egyfelől a láthatóságára és
megfigyeltségére figyelmezteti a szubjektumot (,az idézett esetben például a
Férjet74), másfelől a már korábban említett, a behúzott függönyön keresztül is
történő monitorozás fenyegető jelövővéjé válik.75 Tehát Vizavi az invazív
vizuális hatalomgyakorlás módszeréhez segítségül hívja az auditív területet is.
A dráma szövegében előforduló másik olyan szituáció pedig, amely során a
megfigyeltség tudatosítására történik rámutat a kontrol dialektikájára76. Amikor
a 3. tiszt erőszakosan kezd közeledni a Feleség irányába, az Vizavi mindentlátó
tekintetére hivatkozva próbálja elhárítani.77 A szituációban, a korábbi
fenyegető tekintet után a megfigyelés másik oldala is körvonalazza magát, és a
kontrol szükségessége mellett érvelők legfőbb ígérete, az erőszak elhárításának
lehetősége rajzolódik ki.
1 A tanulmány elkészítése során nyújtott segítségükért köszönettel tartozom Bass
Juditnak és Kerti Anna Emesének. 2 HUBAY Miklós, Lélegzetvisszafojtva, Bp.,
Elektra Kiadóház, 2006, 454. 3 PERNYE András, Fél évezred fényében: Írások a
zenéről, szerk., vál. BREUER János, Bp., Gondolat, 1988, 118. 4 HUBAY, i. m. 5
TARJÁN Tamás, Kortársi dráma: Arcképek és pályarajzok, Bp., Magvető, 1983, 99. 6
HUBAY, i. m., 9–10. 7 Uo., 453–455. 8 Uo., 499–500
9 Uo., 453. 10 Uo., 10. 11 Uo., 10. 12 Uo., 454., Az eljárás visszhangjáról lásd
még a legutolsó „petrovicsi elvárással” kapcsolatos részt. 13 Uo., 453,
14 TARJÁN, i. m., 103. 15 ÉZSAIÁS Erzsébet, Mai magyar dráma, Bp., Kossuth,
1986, 78. 16 Nevezi még C’est la guerre-motívumnak is, HERMANN István, Szent
Iván éjjelén, Bp. Szépirodalmi, 1969, 356. 17 Uo., 355. 18 Uo., 356. 19 Uo.,
357. 20 TARJÁN, i. m., 103.; ÉZSAIÁS, i. m., 77.; HERMANN, i. m., 356. 21 HUBAY,
i. m., 45
22 Uo., 454. 23 RÁKAI Zsuzsanna, Petrovics Emil, Bp., Mágus, 2001, 10. 24 Uo.,
499. 25 TARJÁN, i. m., 95. 26 HUBAY, i. m., 499. 27 Uo., 499–500. 28 HUBAY
Miklós, A dráma és a zene találkozója, Film Színház Muzsika, 1960/47, 42.
29 KROÓ György, A C’est la guerre bemutatója az Állami Operaházban, Magyar Zene,
1962/2, 132. 30 Michel FOUCAULT, Felügyelet és büntetés: A börtön története,
Bp., Gondolat, 1990, 131. 31 HERMANN, i. m., 363., BREUER János, Petrovics Emil:
C’est la guerre = Miért szép századunk operája?, szerk. VÁRNAI Péter, Bp.,
Gondolat, 1979, 434., RÁKAI, i. m., 9. 32 Magyarul: „ez a háború”, vagy „ilyen a
háború”. 33 PERNYE, i. m., 117. de Kovács Sándor idézi tanulmányában Liebner
Jánost, aki szintén hasonlóan értelmezi a szöveget és az operát, KOVÁCS Sándor,
Alban
Berg fogadtatása és hatása, Magyar Zene,
2017/1, 75.
34 Következetesen ezt a szót használja háború helyett! 35 CSEHY Zoltán,
Experimentum mundi: (Poszt)modern operakalauz 1945–2014, Pozsony, Kalligram,
2015, 838–839. 36 TARJÁN, i. m., 90. 37 FOUCAULT, i. m. 38 David Murakami Wood
idézi Foucault-t, David Murakami WOOD, A ponoptikumon túl(?): Foucault és a
surveillance studies, Replika, 2014/5, 44. 39 Foucault a panoptikon elmélethez
egy pestis-sújtotta város fegyelmezési rendszerének elemzésén keresztül jut el.
Minthogy meglátása szerint – annak köszönhetően, hogy az elzártságon, és a
folyamatos ellenőrzésen keresztül a hatalom minden egyes emberi test fölött
gyakorolja a megfigyelést – a város a tökéletesen irányított rendszer utópiája.
A Jeremy Bentham által kidolgozott panoptikon tervezetét pedig, amely egy
tökéletesen működő börtön utópikus képe (a börtön közepén van egy torony,
amelyet a cellák, melyekben egy-egy fogoly található, periferikusan vesznek
körül; az őr innen képes megfigyelni az összes foglyot, a foglyok viszont nem
tudják, hogy éppen mikor állnak megfigyelés alatt), Foucault a modellt a
fegyelmezési társadalmak legidealisztikusabb megvalósulásának metaforájává
avatja. A panoptikus hatalomgyakorlás hatásossága abban rejlik, hogy a hatalom
egyrészt automatizált, másrészt elszemélytelenített, azaz független a
személytől, aki épp gyakorolja azt, és azáltal, hogy a megfigyeltekben a
folyamatos megfigyeltség tudatát/érzetét kelti, az
alanyok önmegfigyelésbe kezdenek. A hatalom így „gyakorlatilag” akkor is, amikor
épp nem gyakorolja senki: automatikus és mindenkori.
40 David Murakami Wood idézi Foucault-t, WOOD, i. m., 50. 41 Majid YAR,
Panoptikus hatalom és a látás patologizálása: A focault-i tézisre adott kritikai
reflexió, Replika, 2014/5, 83. 42 Uo., 83–87. 43 Itt Yar Gilles Deleuze
ellenőrző társadalomról alkotott teóriájára utal: Gilles DELEUZE, Utóirat az
ellenőrzés társadalmához = Buldózer – médiaelméleti antológia, szerk. SUGÁR
János, Média Research Alapítvány, 1997, 11–17, https://mek.oszk.hu/00100/00140/html/,
utolsó elérés: 2021. 05. 06. 44 YAR, i. m., 83. 45 Az egyik ilyen főbb különbség
az, hogy a megfigyelés során nem egy, klasszikus értelemben vett központi
hatalom ágenciájával találkozunk, de ezeket az elhajlásokat majd később
részletesebben
elemzem. 46 Uo., 85–86.
47 Uo., 85. 48 WOOD, i. m.,47. 49 HUBAY Miklós, C’est la guerre, Bp.,
Zeneműkiadó vállalat, 1963, 5. A továbbiakban az idézeteket ebből, az opera
szövegkönyvét tartalmazó, Dráma egy felvonásban műfajmegjelöléssel ellátott
kiadványból veszem. Fontos, hogy ez nem teljesen ekvivalens a Hubay
Lélegzetvisszafojtva című kötetében található szöveggel, azonban úgy vélem, hogy
ez a valamelyest rövidebb szövegváltozat még
elemibben ragadja meg a mű központi problémáját. 50 CSEHY, i. m., 838. 51 HUBAY,
C’est la…, i. m., 5.
52 http://www.etica-project.eu, utolsó elérés: 2021. 05. 06. 53 Bár fontos, hogy
a surveillance studies és a postfoucaultináusok számára maga a kukkolás sem
kevésbé inkriminát fogalom. Erről lásd: SZÉKELY Iván, Surveillance – a
megfigyeléstől a megfigyelő társadalmakig és a megfigyelőtudományig, Replika,
2014/5, 8. 54 YAR, i. m., 86 55 Érdekes összefüggés, hogy Foucault maga is egy
hasonló, rendkívüli állapot kapcsán kezd bele a panoptikum elemzésébe. A 17.
század végi Vincennes-i pestisjárvány intézkedéseinek áttekintése során fedez
fel panoptikus mintázatokat. Ld. FOUCAULT, i. m., 128–130 és 147. A Foucault
által elemezett helyzetet pedig Wood Sturat Elden nyomán a hatalmi technológiák
kulminálódását különösen is elősegítő szituációként értékeli. WOOD, i. m., 46.
56 „[…] nekem megvannak a kapcsolataim a hadügyben” HUBAY, C’est la…, i. m., 6.
57 David LYON, Surveillance studies: láthatóság, mobilitás és fenetikus
rögzítés, Replika, 2014/5, 17. 58 SZÉKELY, i. m., 8.
59 HUBAY, C’est la…, i. m., 5. 60 Uo. 61 Már ha van ilyen egyáltalán. 62 YAR, i.
m., 96. 63 Uo., 87. 64 HUBAY, C’est la…, i. m., 6. 65 YAR, i. m., 86. „[A]
panoptikus hatalom működését a szubjektumok mozdulatlanná tétele és rögzítése
biztosította.” Uo.
66 Erről a problémáról, a panoptikum-koncepcióval szépen egybecsengve egyébként
Breuer János is ír: „Látszólag polgári otthon a béke illúziójával, de valójában
börtön, amely fogva tartja hőseinket, akik a háborút tétlenül szeretnék
túlélni.” BREUER, i. m., 423. 67 FOUCAULT, i. m., 131. 68 „Ha behúznak előttem
egy függönyt, / Az többet árul el nekem, / Mintha szabadon belátnék a szobába.”
Ezt – a vizuális megfigyelésen túlra mutató – a viselkedés adatgyűjtésen
keresztüli monitorozást egyébként Oscar H. Gandy is beilleszthetőnek gondolja a
megfigyelés panoptikus logikájába. Gandyt idézi YAR, i. m., 87. 69 „Vizavi, a
kimeresztett szem azonban nem lehet meg famulus, azaz lábak nélkül: a
Házmesterné
készséggel egészíti ki a tolókocsis, alul béna testet.” CSEHY, i. m., 839. 70
HUBAY, C’est la…, i. m., 28. 71 Ezt Clive Norris és Gary Armstrong hangsúlyozza,
őket idézi YAR, i. m., 85. 72 Uo., 96. 73 Martin Jay-t idézi Yar, Uo., 83.
74 „Ha meglát mindig muzsikál”, HUBAY, C’est la…, i. m., 10. 75 „(Megszólal
vizavi (sic!) gramofonja) […] FELESÉG: Biztos dühös, hogy behúztuk a függönyt!”,
Uo. 76 LYON, i. m., 18. 77 „Látja azt az ablakot? / Ott ül egy ember és minket
látcsövez.” HUBAY, C’est la…, i. m., 16.
Bibliográfia
BREUER János, Petrovics Emil: C’est la guerre = Miért szép századunk operája?,
szerk. VÁRNAI Péter, Bp., Gondolat, 1979, 415–435. CSEHY Zoltán, Experimentum
mundi: (Poszt)modern operakalauz 1945–2014, Pozsony, Kalligram, 2015. Gilles
DELEUZE, Utóirat az ellenőrzés társadalmához = Buldózer – médiaelméleti
antológia, szerk. SUGÁR János, Média Research Alapítvány, 1997, 11–17, https://mek.oszk.hu/00100/00140/html/,
utolsó elérés: 2021. 05. 06. ÉZSAIÁS Erzsébet, Mai magyar dráma, Bp., Kossuth,
1986. Michel FOUCAULT, Felügyelet és büntetés: A börtön története, Bp.,
Gondolat, 1990. HERMANN István, Szent Iván éjjelén, Bp. Szépirodalmi, 1969.
HUBAY Miklós, A dráma és a zene találkozója, Film Színház Muzsika
HUBAY Miklós, C’est la guerre, Bp., Zeneműkiadó vállalat, 1963. HUBAY Miklós,
Lélegzetvisszafojtva, Bp., Elektra Kiadóház, 2006. KOVÁCS Sándor, Alban Berg
fogadtatása és hatása, Magyar Zene, 2017/1, 64–77. KROÓ György, A C’est la
guerre bemutatója az Állami Operaházban, Magyar Zene, 1962/2, 132–142. David
LYON, Surveillance studies: láthatóság, mobilitás és fenetikus rögzítés,
Replika, 2014/5, 15–20. PERNYE András, Fél évezred fényében: Írások a zenéről,
szerk., vál. BREUER János, Bp., Gondolat, 1988. RÁKAI Zsuzsanna, Petrovics Emil,
Bp., Mágus, 2001.
SZÉKELY Iván, Surveillance – a megfigyeléstől a megfigyelő társadalmakig és a
megfigyelőtudományig, Replika, 2014/5, 7–13.
TARJÁN Tamás, Kortársi dráma: Arcképek és pályarajzok, Bp., Magvető, 1983. David
Murakami WOOD, A ponoptikumon túl(?): Foucault és a surveillance studies,
Replika, 2014/5, 43–60.
Majid YAR, Panoptikus hatalom és a látás patologizálása: A focault-i
tézisre adott kritikai reflexió, Replika, 2014/5, 83–100.
vissza az előző oldalra